تالش

شرح

شهرستان تالش از قدیمی ترین شهرستان های استان گیلان است که در غرب استان گیلان واقع شده و عنوان دومین شهرستان پرجمعیت استان گیلان بعد از شهر رشت را به یدک می کشد. با توجه به آن که تالش از قدیمی ترین شهرستان های استان گیلان به شمار می رود، تاریخچه ای طولانی را در پشت خود داشته که می خواهیم در این مطلب با پیشینه آن آشنا شویم. تالش از اقوام ایرانی تبار هستند و در زمان های گذشته از البرز غربی در بخش جنوب شرقی جمهوری آذربایجان تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل را برای سکونت خود انتخاب کرده بودند. ولایت گشتاسفی نام منطقه شمالی این شهرستان بود که در حال حاضر جزئی از جمهوری آذربایجان محسوب می شود.

مرکز این شهرستان شهر هشتپر است و دارای ۴ بخش تالش، اسالم، کرگان رود شمالی و حویق است. شهرستان تالش از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا، از جنوب به رودبار و از شرق به دریای خزر و انزلی راه دارد. این شهر از سه طرف به کوه‌های تالش، که ادامه رشته کوه‌های البرز هستند، و از طرف دیگر به دریای خزر منتهی می‌شود.

مردم شهرستان تالش به گویش‌های تالشی، ترکی آذری، گیلکی، فارسی و در برخی مناطق ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. زبان تالشی بیشتر از زبان فارسی به زبان پهلوی قدیم نزدیک است. معیشت مردم تالش از طریق کشاورزی و دامداری تامین می‌شود. از محصولات مهم آن‌ها می‌توان به توتون، حبوبات، جو، گندم و برنج اشاره کرد. ۴۴ در صد مردم این منطقه سنی بوده و مابقی شیعه هستند. از لباس محلی مردم تالش اطلاعاتی در دسترس نیست.

کشور: ایران