عوارض خروج از کشور

امروزه عوارض خروج از کشور به صورت اینترنتی و از طریق سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور قابل پرداخت است. با استفاده از این سامانه که در آذر ماه 1395 به بهره برداری رسید، مسافران می توانند مبلغ عوارض خروج از کشور خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها از طریق سایت بانک ملی به نشانی https://bmi.ir پرداخت نمایند.

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سایت بانک ملی

نحوه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور

جهت پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور تنها کافیست به وبسایت بانک ملی ایران مراجعه نموده و در صفحه نخست منوی “خدمات الکترونیکی” را باز کنید. سپس از منوی مربوطه به بخش ” پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور” بروید و اطلاعات مورد نیاز در صفحه جدید را تکمیل نمایید. در این صفحه می بایست نام و نام خانوادگی، کد ملی، ایمیل و شماره موبایل خود را در کادرهای مربوطه وارد نمایید و نوع سفر خود را از میان دو گزینه “خروج سیاحتی” و “خروج زیارتی” انتخاب کنید. در نهایت پس از نمایش هزینه عوارض، اطلاعات ثبت شده را تائید و مبلغ مشخص شده را پرداخت نمایید.

پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور

مدارک مورد نیاز در پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور

برای پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور می بایست اطلاعات شخصی مسافر نظیر نام و نام خانوادگی، کد ملی، یک ایمیل فعال و همچنین یک شماره تماس معتبر در اختیار داشته باشید. همچنین دسترسی به اطلاعات یک کارت بانکی معتبر برای پرداخت آنلاین هزینه عوارض نیز ضروری می باشد. در نهایت نیز بهتر است از رسید مربوطه پرینت بگیرید و نسخه چاپی رسید را به همراه داشته باشید.

برای انجام هر نوع سفر خارجی چه به صورت کاری و تفریحی و چه به صورت زیارتی، هم از طریق مرزهای هوایی و هم از راه مرزهای زمینی، تمامی مسافران حتی نوزادان زیر دو سال باید علاوه بر تهیه گذرنامه و ویزا، عوارض خروج از کشور را نیز پرداخت نمایند. البته این عوارض برای انواع مختلف سفر نرخ های متفاوتی دارد که جزئیات آن را می توانید در جداول زیر بررسی کنید.

جدول هزینه عوارض خروج از کشور در سال 1401

در زیر جدول هزینه عوارض خروج از کشور 1401 را مشاهده می‌کنید:

نوع مسافر اولین بار دومین بار سومین بار
عادی 400 هزار تومان 600 هزار تومان 800 هزار تومان
عتبات عالیات (مرز هوایی) 37.500 هزار تومان 45 هزار تومان 45 هزار تومان
عتبات عالیات (مرز زمینی) 12.500 هزار تومان 15 هزار تومان 1.500 هزار تومان
حج عمره و حج تمتع 132هزار تومان 198 هزار تومان 264 هزار تومان

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه ها

مدتی است که برخی از فرودگاه های کشور از جمله فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) مجهز به دستگاه هایی موسوم به Cashless ATM شده اند. این دستگاه ها به مسافران اجازه می دهند در زمانی کوتاه و به صورت آنلاین عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنند. کار با دستگاه های مستقر در فرودگاه ها بسیار ساده است و پروسه ای مشابه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور دارد. گفتنی است طبق برنامه ریزی های انجام شده تمام فرودگاه های کشور تا چند سال آینده به دستگاه های Cashless ATM مجهز خواهند شد.

Cashless ATM

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

در پرداخت عوارض خروج از کشور استثنائاتی نیز وجود دارد مثلاً دانشجویانی که با مجوز به تحصیل در خارج از کشور اشتغال دارند از پرداخت هزینه های خروج از کشور معاف هستند. همچنین خدمه وسایل سفر، بیمارانی که با مجوز برای درمان به کشورهای خارجی سفر می کنند، جانبازان در حال معالجه در کشورهای خارجی، ایرانیان مقیم کشورهای خارجی که در کشور مربوطه مشغول به کار هستند (این افراد می بایست دارای کارنامه شغلی تائید شده از سوی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند) نیز جز این افراد می باشند.

رسید عوارض خروج از کشور چه مدت اعتبار دارد؟

استفاده از وجوه واریزی به عنوان عوارض خروج از کشور در هر سال محدودیتی ندارد. لذا اگر مسافری پس از واریز وجه، به هر دلیلی موفق به خروج از کشور نشد می تواند از پرداختی های مزبور در سفرهای بعدی استفاده نماید. بر این اساس نگهداری رسید شماره پیگیری وجوه پرداختی توسط فرد الزامی است. با همه اینها سازمان امور مالیاتی کشور تدابیری اندیشیده است تا مسافرانی که در زمان مربوطه موفق به خروج از کشور و استفاده از وجوه واریزی نشده اند نیز بتوانند هزینه عوارض خروج از کشور خود را به صورت سیستمی مسترد نمایند. گفتنی است این مبلغ صرفاً به حساب شخصی که شماره ملی وی در رسید پرداخت درج شده است واریز می گردد.

در پایان یادآور می شویم که عوارض خروج از کشور در حقیقت یک نوع اجازه حکومتی برای خروج و دریافت اجازه برای ورود به کشور مقصد است. بنابراین علاوه بر خرید بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس و دریافت ویزا، حتماً در سفرهای خارجی خود می بایست نسبت به پرداخت این هزینه نیز اقدام نمایید.