با تجهیزات کوهنوری آشنا شویم با تجهیزات کوهنوری آشنا شویم

وسایل مورد نیاز کوهنوردی

وسایل مورد نیاز کوهنوردی جز ضروریات یک کوهنوردی ایمن و مطلوب می‌باشد، ولی اینکه چه وسایلی باید همراه داشته باشید را باید با توجه مسیری که می‌خواهید بروید و مدت زمانی که قصد کمپ در کوهستان دارید انتخاب نمایید.  اگر علاقمند به کوهنوردی و صعود به قله های کوچک و بزرگ هستید، خوب می‌دانید که باید در زمان صعود، وسایل ضروری کوهنوردی را همراه داشته باشید تا بتوانید در زمان بالا رفتن ، رسیدن به قله و برگشت با خیال راحت مسیر را طی کنید، اگر وسایل غیر ضروری به همراه داشته باشید یا متناسب با مسیر خود وسایل را تهیه نکرده باشید، احتمال زیاد از کوهنوردی خاطره خوبی نخواهید داشت و حتی ممکن است به سلامتی خود آسیب برسانید.

 

وسایل های کوهنوردی

لیست وسایل مورد نیاز کوهنوردی برای اولین صعود

انتخاب وسایل مورد نیاز برای رفتن به کوه و تهیه یک لیست قبل از گذاشتن وسایل داخل کوله می‌تواند به داشتن یک صعود آسان و ایمن کمک کند. شما باید وسایل مورد نیاز خود را برای رفتن به کوه براساس فصل صعود، مدت زمان صعود و اقامت در قله، میزان سختی مسیر صعود و همچنین تعداد افرادی که می‌خواهید با آنها به قله بروید مشخص نمایید. تجهیزات کوهنوردی را می توان در قالب جدول زیر تقسیم بندی کرد.

 

وسایل مورد نیاز کوهنوردی

 ۱. چه لباسی هایی را باید در کوله پشتی خود در زمان کوهنوردی داشته باشیم؟

وقتی کوله پشتی خود را برای رفتن به کوه آماده می‌کنیم باید سه دست لباس مناسب را حتما به همراه داشته باشیم، یک دست لباس برای صعود، یک دست لباس برای کمپ در کوه و یک دست هم مخصوص پایین آمدن، البته اگر در کوله پشتی‌تان فضا کم است و نمی‌خواهید کوله‌تان سنگین شود ۲ دست لباس هم کار شما را راه میاندازد. اگر در فصول بارانی صعود می‌کنید، باید حتما یک بارانی مناسب به همراه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی

 ۲ . کفش مخصوص کوهنوردی باید چه ویژگی های داشته باشد؟

انتخاب کفش کوهنوردی مناسب جز ضرورت های این ورزش می‌باشد. شما باید با توجه به فصلی که صعود میکنید، کفش مناسب انتخاب نمایید تا در طول مسیر بتوانید با ایمنی کامل و در عین حال بدون وارد شدن فشار و احساس خستگی به بدنتان صعود کنید.  کفش های کوهنوردی کفی سخت‌تری نسبت به کفش های معمولی و روزمره دارند، زیرا باید در مقابل اصطکاک و سختی مسیر از پای شما محافظت کنند. اگر در فصل تابستان قصد صعود به قله را دارید باید کفش شما راحت ، خنک، سبک و انعطاف پذیر باشد و نوک آن از جنس پلاستیک باشد. برای صعود در فصل زمستان کفش شما با توجه به سرمای هوا و یخ و برف در مسیر، باید حتما ضد آب و مجهز به یخ شکن باشد، همچنین سبک و گرم باشد.

 ۳. داشتن کوله پشتی  مناسب، یک ضرورت برای رفتن به کوه

کوله پشتی های کوهنوردی در مقایسه با کوله های متداول که استفاده می کنیم، باریک‌تر هستند تا دست ها در زمان حرکت به روی سنگ ها آزادی عمل بیشتری داشته باشد. کوله پشتی مخصوص کوهنوردی باید حتما ضد آب، سبک ، با دوخت باکیفیت و جادار باشد. اگر کوله پشتی شما استاندارد و مناسب کوهنوردی نباشد، علاوه‌بر اینکه در طول مسیر باعث پایین آمدن کیفیت صعود شما می‌شود، در طولانی مدت به ستون فقرات هم آسیب می‌رساند، پس در زمان خرید کوله پشتی به مواردی که بیان شد دقت نمایید.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی

۴. لباس مناسب کوهنوردی

از وسایل مورد نیاز کوهنوردی که ارتباط مستقیم با سلامتی شما در کوه دارد، انتخاب لباس مناسب است. بر طبق تجربه کوهنوردان حرفه ای، به کسانی که می خواهند این ورزش را تازه شروع کنند، گفته می شود که چندین لایه لباس برای کوهنوردی و کوهپیمایی خود بردارند. در مجموع به ۳ لایه لباس نیاز دارید. جنس لباس ها بسیار اهمیت داشته و بسته به کاربرد آن، متفاوت خواهد بود. لیستی از لباس های مورد نیاز کوهنوردی را در ادامه خواهید خواند.

لایه اول لباس ها

لباس هایی که در تماس مستقیم با بدن شما هستند و حکم عرقگیر را هم دارند. این لباس ها را از جنس نرم و ترجیحا عرقگیر انتخاب کنید. همچنین این لباس ها از اذیت نمودن لایه بعدی لباس ها جلوگیری می کند. وسایل مورد نیاز کوهنوردی در لایه اول زیرشلواری نخی، پیراهن، دستکشی راحت و نازک، کلاه و جورابی مناسب خواهند بود.

  • نکته: از هر نوع جوراب و لباس زیر، حداقل یک دست اضافه درون کوله پشتی به همراه داشته باشید.
کوهنوردی
لایه دوم لباس ها

برای دسته دوم لباس، به سراغ لباس هایی باید بروید که شما را گرم نگه می دارند. لباس هایی از جنس پلار یا پشم مصنوعی یا در کل لباس های پشمی جزو این دسته از لباس ها هستند. یک پیراهن پلار، یک شلوار پشمی (می تواند جایگزین لایه اول باشد) و جورابی گرم تر از جوراب اول (می تواند تنها یک جوراب که تمام این خصوصیات را با هم دارد بپوشید) مورد نیاز است. شاید یک سوشرت و گرمکن هم لازم باشد.

نکته: در مناطق گرمسیری و جنگل نوردی یا تورهای یک روزه کوهنوردی در هوای آفتابی، گاهی لایه پشمی حذف می شود و از لایه سوم با جنس بهتر و سبک تر استفاده می شود.

لایه سوم لباس ها برای کوهنوردی

این لایه از شما در مقابل باد، باران، سرما، رطوبت هوا و در مجموع هوای طوفانی محافظت می کند. بنابراین یک کاپشن از جنس کورتکس و شلواری از همین جنس، بادگیری سبک مناسب است. پانچو برای جنگل نوردان و کوهنوردانی که به مناطق بارانی می روند، لباسی کارآمد است. دستکش های گرم کورتکس را فراموش نکنید.

  • نکته: در روزهای آفتابی و تورهای یک روزه، یک دست لباس خنک، یک بادگیر و یک گرمکن کافیست.

اگر برای تورهای چند روزه و قله های سخت تر لباس برمی دارید، به کاپشن ها و شلوارهای گرم کورتکس نیاز خواهید داشت.

گردشگری کوهستان

۵. باتوم و عصای کوهنوردی وسایلی که حتما باید به همراه داشته باشید

باتوم یکی از تجهیزات کوهنوردی می‌باشد که هم در زمستان و هم در تابستان باید برای کوهنوردی همراه داشته باشید. باتـوم کوهنوردی باعث حفظ تعادل در زمان صعود می‌شود و در زمان فرود نیز فشاری که به کمر وارد می شود را کاهش می‌دهد. باتوم ها به دو صورت تک و جفت به‌فروش می‌رسند که شما با توجه به نیاز خود و سختی مسیری که می‌خواهید طی کنید، می‌توانید از آنها به صورت تکی و یا جفتی استفاده نمایید. در زمان خرید باتوم به جنس آن ، جنس دسته، وزن باتوم، و قابلیت تنظیم ارتفاع  آن حتما توجه کنید.

۶.  عینک کوهنوردی برای محافظت از چشم ها در هنگام کوهنوردی

از آنجا که چشم عضوی حساس می‌باشد، باید از آن به خوبی مراقبت شود. عینک کوهنوردی نیز جزو اصلی‌ترین وسایل کوهنوردی می‌باشد که تمام کوهنوردان حرفه‌ای در زمان کوهنوردی از آن استفاده می‌کنند. این عینک ها از چشم در مقابل گرد و غبار، سرما، اشعه های مضر خورشید و آفتاب سوختگی محافظت می‌کنند. برای کوهنوردی حرفه‌ای نیاز است که حتما یک عینک مناسب تهیه نمایید و از آن در زمان کوهنوردی به درستی استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی

۷.   به چه مواد و وسایلی برای غذاخوردن در کوه نیاز داریم؟

  • آب

در زمان صعود نوشیدن آب یک ضرورت است و با توجه به مسیری که می‌روید این میزان می‌تواند متغیر باشد، بنابراین باید در اولین صعود خود مشخص کنید که چه میزان آب مصرف کرده‌اید تا در صعودهای بعدی متناسب با آن آب به همراه داشته باشید. هر لیتر آب در مسیر‌های معتدل با تابش خفیف نور خورشید تنها ۲ ساعت برای شما دوام می‌آورد. بنابراین اگر مسیر صعود شما ۵ ساعت طول بکشد باید حداقل ۳ الی ۴ لیتر آب به همراه خود داشته باشید که بتوانید برای پخت و پز هم از آن استفاده کنید. وزن آبی که به همراه دارید‌، می‌تواند صعود را برای شما سخت کند، به همین دلیل پیشنهاد می شود از کیسه آب (کمل بک) استفاده کنید که با فضایی مناسب آب را در کوله شما ذخیره می کند.

  • خوراکی های برای زمان طی کردن مسیر

خوراکی هایی  که در طول مسیر بهتر است با خود داشته  باشیم، مواد غذایی است که می‌تواند انرژی و قند خون ما را در طول مسیر بالا نگه دارد. خوراکی هایی مثل میوه های خشک، پاستیل ، شکلات، و آبنبات ها می تواند گزینه مناسبی  برای مسیر کوهنوردی باشد.

غذا در کمپ

  • وعده‌های غذایی

برای وعده های اصلی غذایی اگر مسیر شما طولانی است و یا حوصله طبخ غذا را ندارید، می‌توانید از کنسروها استفاده کنید. ولی می‌توانید با همراه داشتن برخی مواد اولیه مثل گوشت و برنج غذای گرم برای خود آماده کنید. حتما پس از خوردن غذا باقی مانده های آن  را جمع آوری کنید و زباله های فلزی و پلاستیکی را در طبیعت رها نکنید. می توانید برای راحتی در طبخ غذا از پاستا و سوپ استفاده کنید. برای بهتر شدن مزه غذاها، نمک و فلفل همیشه به همراه داشته باشید.

  • اجاق

در زمان صعود می توانید از اجاق هایی که با گاز بوتان کار می‌کنند یا اجاق های چندگانه سوز استفاده نمایید. معمولا یک سیلندر بوتان برای پخت و پز در دو وعده غذایی کافی است. همواره سیلندر یدک به همراه داشته باشید تا با مشکل کمبود سوخت مواجه نشوید. برای پخت و پز در محیط کمپ آتش روشن کردن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. حتما یک فندک و یا یک بسته کبریت همراه خود داشته باشید.

 

  • ظروف آشپزی از وسایل مورد نیاز کوهنوردی

نیاز به  ظرف و ظروف زیاد و جداگانه برای آشپزی و خوردن غذا نیست و شما می‌توانید از ظروفی که کاربردهای چندگانه دارد و جنس آن از تیتانیوم می‌باشد برای پخت و پز در کوهستان استفاده نمایید . استفاده از ست های Kovea cooker بسیار مقرون‌به‌صرفه و کاربردی می‌باشد. حتما قاشق ، کارد و چنگال در کوله پشتی خود داشته باشید و یا از چاقوهای سوئیسی که مخصوص کمپ می‌باشد، می‌توانید استفاده کنید تا فضای کوله پشتی شما خلوت‌تر باشد.

 

۸. نیازهای بهداشتی در محیط کوهستان

حتی اگر در کوهستان هم باشید نیازهای شخصی و ضروری بحثی اجتناب ناپذیر است که باید حتما قبل از شروع کوهنوردی به آن توجه کنید. برای رفع نیازهای شخصی باید چند وسیله را حتما همراه داشته باشید، این وسایل شامل: یک بیلچه برای حفر یک چاله تا بتوانید ضایعات خود را در آن دفن کنید، شامپو‌ ، صابون‌، دستمال مرطوب و حوله جز ضروریات می باشد. تجهیزات کوهنوردی مورد نیاز در این بخش شامل:

  • بیلچه / دستمال کاغذی یا مرطوب
  • صابون / شامپو
  • مسواک / خمیر دندان
  • الکل ضدعفونی کننده
  • آینه

نیازهای بهداشتی در محیط کوهستان

۹. لیست وسایل کوهنوردی مورد نیاز در فصل زمستان

برای صعود به قله هایی مانند توچال در فصل زمستان به وسایل زیر نیاز می باشد:

  • کفش تک پوش نیمه سنگین
  • کاپشن و شلوار بادگیر
  • لایه گرمایی مناسب منفی بیست درجه
  • لایه عایق گرمایی ذخیره (مانند کت پر سبک یا کت الیاف)
  • عینک کولاک
  • کلاه کولاک یا کلاه مناسب صعود
  • دستکش پلار یا پشمی
  • روکش دستکش(ضد باد، ضد آب)
  • کرم ضد آفتاب
  • فلاسک
  • ظرف آب
  • مواد غذایی (با طبع گرم )
  • بیس لایر
  • باتوم کوهنوردی
  • گتر

کوهنوردی

 

 

به این مطلب امتیاز دهید
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *